Gott Nytt År

Hej igen. Tiden går fort, igår gjorde jag en god gärning och blev positivt bemöt.
När jag skulle ta tunnelbanan till jobbet i Riksdagen så stod det fyra personer förmodligen från Japan vid biljettköpet.
När jag kom fram så flyttade de på sig och tilltalade mig på engelska och undrade om jag kände till var man kunde växla euro till svenska. Jag förklarade att det fanns inte i närheten av denna tunnelbanestationen. Själv köpte jag ett nytt häfte och skulle till Gamla Stan. Och när jag vände mig om och titta på dem fick jag den goda tanken, att stämpla in dem på mitt häfte och samtidigt bad jag om att få ett kvitto för deras del om det skulle vara någon kontroll. De ville gärna betala men jag sade att det var svensk gästfrihet, allt löste sig och på vägen till t-centralen fick jag reda på att ungdomarna som var i 25 års åldern reste runt i 11 länder och de tyckte det var besvärligt med de många valutorna.
Jag instämde i det och berättade att vi hade haft en folkomröstning i Sverige om detta och själv hade jag röstat ja men befolkningen i Sverige hade sagt ett klart nej till euron och det är folket som bestämmer.
När vi skiljdes åt önskades ett Happy New Year och jag kände mig gott tillfreds med mig själv.
Mitt nyårslöfte skall bli att göra minst en god gärning varje dag nästa år 2006 av skiftande slag.

Med det önskar jag alla ett riktigt Gott Nytt År 2006

Skolans elever

Jag har haft förmånen att besöka skolor i några kommuner och jag kände bara att jag ville skriva ett par ord om erfarenheterna från dessa besök
Det har varit skolor i Lomma,Trelleborg och Svedala kommuner och olika verksamheter som högstadium, gymnasieum och komvux.
Det är både nyttigt och spännande att få lyssna på elever och lärare hur de upplever sin vardag samt att delge sina egna erfarenheter från politiken Det är många funderingar man får efteråt när man sitter i bilen på väg igen.
Hur viktigt att alla utifrån sina förmågor får en rejäl möjlighet till ett arbete och vidareutveckling.
Detta är en av de viktigaste uppgiften som politiken står inför, just att skapa förutsättningar för att jobben skall komma.
Det pågår ett sådant arbete men det måste ytterliggare förstärkas på alla sätt, i detta har vi alla ett stort ansvar.