Första inlägget

Välkommen till min nya blogg!
Jag är riksdagsledamot för socialdemokraterna sedan 1994, kommer från den fackliga rörelsen och känner stolthet över det.
Min bakgrund är byggnadsarbetare (röris) och jag har haft möjligheten att följa borgarnas attacker på fackföreningsrörelsen under alla åren i riksdagsarbetet. Nu kallar sig exempelvis moderaterna för ett nytt arbetareparti- jag skriver bara-kolla deras motioner de lagt till riksdagen. Så kan du själv bedöma deras trovärdighet.

Har suttit i socialförsäkringsutskottet ända fram till årsskiftet 2004/05. Numera är jag ledamot i arbetsmarknadsutskottet och där har jag fått frågorna att bevaka som jämställdhet och diskrimineringsfrågor. Dessa frågor är inte bara frågor för valrörelsen som kommer utan detta är frågorna från nu och in i all framtid. Kvinnor och män skall ha lika möjligheter, rättigheter och skyldigheter.

Ett exempel är följande:samarbetet mellan de socialdemokratiska kvinnorna s-kvinnorna och fackföreningen Byggnads om att boendefrågorna skulle bli det fjärde benet i välfärdsbygget fick ett rejät genomslag för några år sedan. Så nu är det vård,skola, omsorg och boendet som gäller.

Varför så viktigt med boendet-hur vi bor, var vi bor och vad det kostar att bo präglar hela vårt liv. Vår första bostad är mammas mage och sedan genom hela livet tills sista stund, bor vi någonstans. Detta är viktigt inte  minst för barnens uppväxt.

Jag har en hemsida också-välkommen att besöka även den på
http://www.socialdemokraterna.se/ronnyolander


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback